כיף לעובדים תורם גם למעסיקים

לפרטים נוספים ומחירים חייגו 050-9695276 עוד היום!

בית הספר למנהל עסקים של MIT גילה לאחרונה עובדה מעניינת, שכנראה כולכם כבר הכרתם: משתלם להיות טוב לעובדים.

מחקר שהם ערכו במאות חנויות, מצא שכל דולר שהוסיפו למשכורת המוכרים בחנויות העלה את הרווחים בפי-כמה. פי-כמה, כלומר: החל מפי 4 ועד כמעט פי 30. אבל גם אם העובדים שלך מקבלים משכורת שמאפשרת להם לחיות, ואפילו טוב, אתה עדיין עלול למצוא אותם מריירים חוסר סיפוק על המקלדות.

זה מצב שכל מנהל מכיר. העובדים מקבלים משכורת אבל לא משקיעים בהתאם. כל המחקרים אומרים, כמובן, שככל שמתגמלים יותר כך גם התמורה טובה יותר – וזו גם האמונה הרווחת. אבל מה לעשות שאצלך בעסק זה לא ככה. גם אם לא אצל כל העובדים, זה מרגיז. אבל החברות הגדולות גילו שהמון כסף זה לא כל מה שהעובדים שלהם רוצים.

עובדים בכושר יעילים יותר בעבודה

נפוץ מאוד, גם בקרבנו, לחלק לעובדים מנויים לחדר-כושר; אבל יש לא-מעט חברות שלקחו את זה צעד אחד קדימה והחליטו להקים חדרי כושר, מרכזי יוגה, פילאטיס וקרוספיט במרחק הליכה מהמשרד – לעובדים בלבד. חברת מסוימות אפילו מחלקות מכשיר FitBit שעוזר לעובדים להישאר בכושר, ומעודד אותם לזכור לאכול טוב לפני האימון גם כשהם מול המחשב או בחדר הישיבות.

חברת גרביטי פיימנטס מפעילה לעובדיה מועדון ריצה שנפגש בכל שבוע. המפגשים מתרחשים במהלך יום העבודה, והעובדים יכולים להשתחרר מהעיסוקים המטרידים שלהם ולרוץ סביב השכונה. תועלות הפעילות הספורטיבית פועלות עליהם וגופם משחרר אנדורפינים, מותח שרירים תפוסים מישיבה ומאפשר שחרור פסיכולוגי מרצף ארוך של עבודה.

בחברת WizeHive מקיימים מספר פעמים בשבוע אתגרי פעילות ספורטיביים. ימי כיף וגיבוש לעובדים הפכו שם לתקן בפני עצמו; מעין "ימי ספורט" המוכרים לנו מימי בית הספר – רק בתדירות גבוהה הרבה יותר. כל העובדים לוקחים פסק זמן ומתחרים במשיכת חבל, משחקי ספורט קבוצתי ותחרויות ריצה. דמיינו לעצמכם איך זה להיאבק עם הבחור הכי ענק במשרד, אחד-על-אחד, כהפוגה בין ישיבה לסיעור מוחות.

והטבות הבריאות אינן רק לגוף הפיזי. עובדי חברת מדליה מפאלו אלטו אשר בקליפורניה, מקבלים כסף מהחברה כדי "להתגבר על הפחדים שלהם". זה אומר לקחת קורס אגרוף, למשל, לנסוע למועדון הצניחה הקרוב ולקפוץ ממטוס בגובה 400 מטר, או לקחת קורס סטנד-אפ ולתרגל עמידה מול קהל כדי להתגבר על גמגום סדרתי.

תרצה לפנק את העובדים שלך במשרד אקלקטי?

העובדים של אפל שדרגו לאחרונה את המשרד שלהם. מדובר בבניין עגול המשתרע על שטח ענק של יותר מ -250 אלף מ"ר, ומיועד ל-12,000 עובדי אפל. בבניין הענק 4 קומות ו-1,000 אולמות, מתוכם אולם בשטח של 28,000 מ"ר שהוקדש למתקן מחקר.

יום כיףבזמנו עוררה הבנייה התנגדות מצד תושבי המקום, שלא רצו את החללית "אנטרפרייז" בפתח דלתם. עובדי פייסבוק, לעומתם, מגיעים לעבודה על רולר-בליידס ונכנסים לבניין ענק שנראה כאחד הבתים בעיר מנלו פארק, הסמוכה לסאן פרנסיסקו. גם טוויטר המתחרה נכנסה לבניין חדש. 215,000 מ"ר, קפיטריה מרווחת, חדרי יוגה לנזירי הזן שמתכנתים את הפיד שלנו ומרפסת גג לשיזוף בשמש של סן פרנסיסקו, כמעט על המים.

ואיך אפשר בהקשר הזה שלא להזכיר את גוגל. המשרד החדש במילאנו גורם לכולנו לקנא, וכולל קפיטריה וחדר משחקים עם שולחן סנוקר, מעבר לעיצוב מרהיב של שירותים צבעוניים ואובייקטים המאפיינים את אירופה (מכוניות קטנות ועתיקות, לדוגמה).

פינוקים לעובדים יכולים לקבל גם צורה אחרת. אין משרד בימינו שלא הציב בשטחו שולחן סנוקר או כדורגל שולחן. אבל לא מעט חברות לקחו את זה לשלב הבא: קילר-אינפוגרפיקס, למשל, החליטו להקים לעצמם קיר טיפוס במרחב המשחקים המגוון שלהם. לצד קיר הטיפוס תוכלו ליהנות מ-2 חביות בירה, מלאות בבירה מקומית מבושלת. מי בכלל רוצה לעבוד.

אבל מסתבר שהקודקודים בראש הפירמידה מצאו שעובדים שכיף להם, מייצרים תפוקה טובה, והמון. המנכ"ל של חברת דאבל אנקור התבטא לא מזמן בעד חדרי משחקים כאלו. הוא מצא שעובדי החברה שלו מפתחים קשרים ושיתופי פעולה, תוך כדי שהם משחקים בפינג-פונג ומכירים זה את זה. לטענתו זה גורם להם לרצות לבוא למשרד ולעבוד. אצלם, כמובן, כל המסדרונות מלאים בשולחנות משחק בהם אפשר לשחק בזוגות.

מי שאוכל לבד מת לבד

אם חשבת פעם שאתה מוקף במשרד שלך באוכלי חינם, חכה שתשמע מה קורה במשרדים של Shopkeep, חברת סטארט-אפ שמפתחת עמדות ניהול מידע חכמות, כתחליף לקופות הסטנדרטיות. אצלם מחלקים דונאטס חינם בכל חמישי, כדי לציין את "חגיגת סוף השבוע" המתקרבת.

הם נפגשים ויושבים יחד, אוכלים סופגניות אווריריות אחרי שבוע קשה של פיתוח תוכנה או אסטרטגיה שיווקית. העובדה שכל המחלקות מתרכזות במקום אחד, מאפשרת לקשרים בין העובדים השונים להתהדק, והם מקבלים תמונה מלאה יותר על הפנים בעסק בו הם עובדים.

חברות אחרות הלכו על סגנון של אכול כפי יכולתך. חברת מוז, המייצרת מוצרי שיווק דיגיטליים לשוק הבינלאומי, מציעה בר דגנים אין-סופי העומד לרשות העובדים. באפרטמנטליסט, לעומת זאת, מעמידים חבית בירה ללא תחתית 24/7, כדי שכל שעה תהיה שעה של שמחה. ולחברות שיכולות להרשות לעצמן יותר מזה, יש פינוקים יותר גדולים: למשל, בחירה בין שני סגנונות בכל ארוחת בוקר, כולל בוריטו-בר העומד לרשות העובדים. אחרי שנגמר הלחץ הגדול של הבוקר מתפנים העובדים לארוחת צהריים הכוללת בר סלטים טרי, חטיפי אנרגיה ופחיות תרכיז מיץ ממותק.

עוד פתרון שמצאו כדי להחזיר את ההשקעה בארוחת הצהריים, הוא לבחור נושא לארוחה. בחברה שנושאת את השם "שלום לקביים" (goodbyecrutches.com) החליטו לפתח את יצירתיות העובדים ולתת נושא לכל ארוחת צהריים. בין הנושאים: ג'ימי באפט, הדרדסים ופיראטים.

מעבר לכל התועלות שפורטו בחיבור בין אנשים וביצירת הקשר ביניהם, הם מעלים גם נושא אחר: התמונות המצולמות בארוחות הצהריים הן תוכן טוב למדיה החברתית, מה שמייעל את המיתוג של החברה והופך אותה למעניינת ומושכת בעיני לקוחות וספקים – כל זאת לפי עדות המנכ"ל.

הפוגות ככלי לשחרור עובדים – והגרסה הפרועה שלהן

בוודאי שהפוגות כמו שתוארו לעיל, מספר שעות לאוכל ולקצת ספורט, יסייעו לעובדים. אבל האופנה האחרונה בתחום היא בכלל טיסות ארוכות. למשל, צוותים בחברת Expensify יכולים לצאת לטיול במשך חודש (!) ולשכוח מהעבודה. בין מגוון היעדים האקזוטיים שהחברה יצאה אליהם, ניתן למצוא את דוברובניק, עיר נמל קרואטית שמתאפיינת במסיבות פרועות וחוף ים לוהט.

חברת Airbnb החליטה ש"תטיס" את עובדיה תוך מספר דקות לכל יעד בעולם בו יחפצו. נניח שאתם מתעסקים בעיצוב ממשק כלשהו, למשל, והחלטתם לטוס לטוקיו שביפן. אתם פותחים בקשה במחשבי החברה, ותוך מספר ימים, ברגע שתעלו לקומה השנייה, לא תוכלו להאמין – כי כל המסדרון ייראה כמו הרחוב הראשי של מרכז טוקיו.

מעבר לכך, ברוב החברות שלקחו לתשומת לבן את המחקר שצוין למעלה, העובדים מקבלים הרבה יותר משבועיים ימים של חופשה בתשלום. מספר הולך וגדל של חברות, ביניהן גם שמות של חברות גדולות ומוכרות בתחום, מציע ימי חופשה בלתי מוגבלים – מדיניות שטוענת: מתי שתרצו, תגיעו.

בחברות אחרות, עובדים שמנצלים את כל ימי החופשה שלהם מקבלים תמריצים שונים. חברת מוז שהוזכרה קודם לכן, מציעה 21 ימי חופשה. על מנת שהעובדים שלה ינצלו את כל ימי החופשה, היא נותנת מענק לעובדים "המצטיינים" שלא בזבזו את הזמן שלהם ונשארו בבית. מדובר בבונוס של 3,000 דולר החזרים על הוצאות חופשה – כולל טיסות, לינה, אוכל ובילויים (בהצגת קבלות). צוות אחד מהחברה דיווח שהוא עשה מסע שלם, מאיסלנד להודו, כשהשתמש בכספי ההטבה הנחשקת הזו.

חברת בוגי בכלל מעדיפה לא לפתוח את המשרדים שלה בחלק מהשבוע. מדובר במודל מעניין: 4 ימי עבודה בשבוע, ובכל יום עבודה – שעתיים מוקדשות לארוחת צהריים. זה אומר 36 שעות עבודה בשבוע, כשבכל יום עובדים מ-8 בבוקר עד 7 בערב – סדר עבודה נורמלי של משרד היי-טק בישראל, עם שעתיים הפסקה באמצע. בכל יום רביעי המשרדים נסגרים עד השבוע הבא, כל זאת כדי "לתת זמן פנוי לחייהם האישיים של העובדים." ואל תשכחו, כמובן, 52 ימי חופשה שהעובדים יכולים לקחת – יום נוסף בכל שבוע.

בחברת המזון גונזו, מעניקים לכל הורה 7 ימי חופשה נוספים בתשלום, על חשבון הבית. גם חופשות שבתון הופכות להיות חלק מהאופנה החולפת בתחום פינוקי העובדים. חברת קפטרה, למשל, בית תוכנה לעסקים, מעניקה 5 שבועות שבתון בכל חמש שנים של עבודה רצופה. בחמשת השבועות העובד לא מגיע לעבודה, אבל מקבל תשלום מלא. מנכ"ל החברה מציין שמדובר ב-10% מהתפוקה של העובדים באותה השנה, אבל רק 2% מהזמן הכולל של כל חמשת השנים, ובהתחשב בתועלת הגדולה לבריאות הנפשית של העובדים – הוא מסוגל לספוג את ההפסד.

הם יכולים להרשות לעצמם זה תירוץ שחוק

המגמה שתוארה במאמר הנ"ל לא נגמרת כאן. למשל, חשבונות חינם לאתרים שונים באינטרנט, סרטים ובילויים חינם והרשימה עוד ארוכה. הסיבה היא לא שהחברות האלו הן גדולות, אלא בדיוק הפוך – הן חברות גדולות בדיוק מכיוון שהן מעניקות לעובדים שלהן תנאים של מקום גדול. זה מאפשר להן לגייס את העובדים המוכשרים והמעולים ביותר שקיימים בשוק, ולהוציא מהם את המקסימום בשעות העבודה.

המאה ה-21 כולה זועקת: פחות זה יותר. מדינות רבות מפסיקות לקחת תשלום מסים, מדינות אחרות מדברות על הענקת תשלום לכל תושב. באלסקה הפכו את הדיבורים לאמת, והחליטו לבטל את ההכרח בעבודה. כל אזרח במדינת אלסקה מקבל 400 דולר חודשיים שיספיקו לקיום הבסיסי שלו. מי שרוצה יותר מזה, הולך לעבוד.

כולנו מכירים את איכות הייצור הגרמנית, ובוודאי תופתעו לשמוע שדווקא גרמניה היא המדינה שבאופן כללי עובדים הכי פחות שעות בכל ארגון המדינות המתפתחות (OECD). יוון המתרסקת היא המדינה שעובדיה עובדים הכי הרבה שעות באירופה. ומי נעזרה במי כשפרץ המשבר בסאב פריים? זה בטוח מעלה חיוך. והנה עוד נתון מעניין: בישראל כמות שעות העבודה רק עולה ועולה. מעניין מה זה אומר עלינו.

הפרופסור המפורסם לכלכלה, דן בן-דוד, מצא שהפריון הכלכלי של העובד הישראלי נמוך כמעט בשני עשירונים מהפריון הממוצע במדינות המערב. הגיע הזמן שנלמד מהעולם, ונתחיל להתנהל בחוכמה עם העובדים שלנו.

אז תנו להם יום כיף, שלחו אותם לאכול טוב להירגע, לעשות קצת ספורט ולקבל עיסויים. אתם לא חייבים שהמשרד שלכם ייראה כמו חללית כדי להיות מקום נחשק לעבוד בו. אתם כן חייבים לתת לעובדים שלכם פסק-זמן, קצת הנאה, שחרור, התעמלות וחיוך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *